Ολοκληρώθηκε το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «Integration of Immigrants» στο οποίο συμμετείχαν, το 2ο Γυμνάσιο Τρικάλων από την Ελλάδα, το Liceul Teoretic Constantin Serban από τη Ρουμανία, το Kepezcelalettin Okten Anadolu Imam Hatip Lisesi από την Τουρκία με συντονιστή το  σχολείο  ITIS Giovanni XXIII  Της Ιταλίας. 

Το πρόγραμμα απευθυνόταν αποκλειστικά σε εκπαιδευτικούς σχολικών ομάδων  και είχε στόχο την παρουσίαση των διδακτικών παρεμβάσεων για την ενσωμάτωση  μεταναστών, προσφύγων και γενικά των ευάλωτων ομάδων στη σχολική κοινότητα. Παράλληλα αναπτύχθηκαν και δημιουργήθηκαν δραστηριότητες που συμβάλουν στην επίτευξη αυτού του σκοπού ενώ  γνωστοποιήθηκε το νομικό καθεστώς της κάθε χώρας  με βάση το οποίο πρόσφυγες και μετανάστες  ζουν, εργάζονται και εγγράφονται στο σχολείο.  Παρουσιάστηκαν επίσης τα προβλήματα που οι μαθητές αυτοί αντιμετωπίζουν και  η προοπτική ένταξής τους όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στο κοινωνικό περιβάλλον καθώς και ο τρόπος με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση  στηρίζει αυτήν την προσπάθεια. 

Το πρόγραμμα  άρχισε με την 1η κινητικότητα που πραγματοποιήθηκε στην Ρώμη τον Δεκέμβριο 2019. Συμμετείχαν από το σχολείο μας ο Δντης Κίτος Ε.  και οι εκπαιδευτικοί Αστρίτη Ε., Γάτσιου Π., Σταφυλά Ε, Χασάκογλου Μ. . Στην συνάντηση αυτή τέθηκαν οι προτεραιότητες του προγράμματος και  και συμφωνήθηκαν οι επόμενες ενέργειες που έπρεπε να γίνουν  για την επιτυχή ολοκλήρωσή του. Οι συμμετέχοντες  μίλησαν με πρόσφυγες και μετανάστες μαθητές του σχολείου και άκουσαν τις ιστορίες τους. Επισκέφθηκαν   το μεγαλύτερο κέντρο φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών της Ρώμης και είχαν συνάντηση εργασίας με τους ανθρώπους που το αυτό-διαχειρίζονται. Επισκέφτηκαν επίσης  τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco (Κολοσσαίο. Φόρουμ,  Άγιος Πέτρος  κλπ.) Όμως η πανδημία που ενέσκηψε μετά από λίγες βδομάδες ανέτρεψε  όλους τους προγραμματισμούς και μετά από παράταση ενός χρόνου που δόθηκε για την υλοποίηση του προγράμματος όλες οι δράσεις του πραγματοποιήθηκαν κατά την τρέχουσα σχολική περίοδο 2021-22. 

Έτσι λοιπόν:

Τον Νοέμβριο 2021 υλοποιήθηκε η 2η κινητικότητα στα Τρίκαλα από την Τουρκική και Ρουμανική ομάδα ενώ οι Ιταλοί εταίροι παρακολούθησαν το πρόγραμμα διαδικτυακά. Το  2ο Γυμνάσιο παρουσίασε τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τις διδακτικές πρακτικές  που πραγματοποιεί για την ένταξη των προσφύγων μαθητών του τμήματος ΖΕΠ στη σχολική κοινότητα. Δημιουργήθηκε θεατρικό εργαστήριο και ειδικοί θεατροπαιδαγωγοί  από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το  Θέατρο στην Εκπαίδευση  παρουσίασαν τον τρόπο προσέγγισης των μαθητών μέσα από το θέατρο και το παιχνίδι. Υπήρξε συνάντηση με το δήμαρχο Τρικκαίων κ. Παπαστεργίου ο οποίος ανέλυσε στους εκπαιδευτικούς τις πολιτικές του δήμου για την φιλοξενία των προσφυγικών οικογενειών και τις προσπάθειες που κάνει ο δήμος για την ένταξή τους στην τοπική κοινότητα. Έγινε ξενάγηση στα αξιοθέατα της πόλης  (Φρούριο, Τζαμί, Μουσείο Τσιτσάνη, Μύλος Ματσόπουλου κλπ. Επίσης έγιναν εκπαιδευτικές επισκέψεις στα Μετέωρα, το Μουσείο και τον Βράχο της Ακρόπολης στην Αθήνα.  

Η 3η κινητικότητα πραγματοποιήθηκε στην Αττάλεια της Τουρκίας από τις 28 Μαρτίου έως τις 2 Απριλίου 2022. Συμμετείχαν η υποδιευθύντρια του σχολείου μας Ο. Παπαζεύκου και οι εκπαιδευτικοί Ε. Αστρίτη, Α. Γκέκα.  Συζητήθηκαν τα  προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες και  μετανάστες στην Τουρκία και έγινε ενημέρωση για τα βήματα που κάνει η Τουρκική κυβέρνηση ώστε να τους ενσωματώσει στην κοινότητα με κύρια προσπάθεια στην εκμάθηση της τουρκικής γλώσσας ώστε να γίνει το πρώτο βήμα για τν ομαλή ένταξή τους.  Έγιναν συζητήσεις με μαθητές πρόσφυγες αλλά και τις οικογένειές  τους για θέματα που τους απασχολούν αλλά και για τις δυνατότητες που τους δίνονται στην εξεύρεση εργασίας και τη συμμετοχή τους στην εκπαίδευση. Συμπερασματικά καταλήξαμε πως στα σχολεία  γίνεται συστηματική δουλειά ώστε πρόσφυγες και μετανάστες να αποτελέσουν   κομμάτι του συνόλου μιας χώρας . 

 

Στην 4η συνάντηση που έγινε στην πόλη Alesd της Ρουμανίας από 22 έως 28 Μαΐου 2022 συμετείχαν οι εκπαιδευτικοί Ο. Παπαζεύκου, Ε. Αστρίτη, Α. Γκέκα, Α. Δάντσικα και Ε. Τάσιου.  Στο πρόγραμμα δόθηκε βαρύτητα στις μεθόδους προσέγγισης των προσφύγων και μεταναστών μαθητών, μέσω της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης καθώς και τρόπων κατάργησης στερεοτύπων και συμπεριφορών. Έγιναν συζητήσεις με πρόσφυγες μαθητές και μέσα από παιχνίδια ρόλων αναδείχθηκαν τα προβλήματα αλλά και αποτυπώθηκαν λύσεις για την αντιμετώπισή τους στην καθημερινότητα. Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο κέντρο προσφύγων και μεταναστών στην πόλη Oradea και συζήτηση με πρόσφυγες. Τελικά, διαπιστώθηκε πως η εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην προσπάθεια των μαθητών για ένα καλύτερο μέλλον. Επίσης επισκεφθήκαμε το Maramureș μια γεωγραφική, ιστορική και πολιτιστική περιοχή στη βόρεια Ρουμανία, το χαρακτηριστικό το νεκροταφείο Merry Cemetery  και το μοναστήρι στη Sapanta, το βοτανικό κήπο και άλλα αξιοθέατα στο Jibou. 

Η 5η συνάντηση με την οποία και ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα από 12 έως 18 Ιουνίου έλαβε χώρα στη Ρώμη. Συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί  Ε. Κίτος, Γ.  Βαϊοπούλου, Ε. Αστρίτη, Β.Μεσιακάρης, Ε. Τσιούλη, Γ. Φιλίππου ενώ η Τουρκική ομάδα παρακολούθησε τις εργασίες διαδικτυακά.  Σε αυτή παρουσιάστηκε το νομικό σύστημα που διέπει την Ιταλική πολιτεία για τους πρόσφυγες και μετανάστες. Έγινε εκτενής συζήτηση με μαθήτρια του σχολείου πρόσφυγα από την Ουκρανία και τη μητέρα της. Αναλύθηκαν τα προβλήματα  που επιφέρει στην Ευρώπη η Ουκρανική κρίση και τους τρόπους αντιμετώπισής τους από το  σχολικό περιβάλλον.  Η Ιταλική ομάδα ετοίμασε εξαιρετικές δραστηριότητες για την αποτίμηση του προγράμματος, έγινε αξιολόγηση και ανατροφοδότηση  για όλες τις κινητικότητες και εξήχθησαν τα τελικά συμπεράσματα του έργου. Οργανώθηκαν επισκέψεις στον Άγιο Πέτρο και το Μουσείο του Βατικανού, στο κάστρο του Αγίου Μιχαήλ, στο Κολοσσαίο, στο Tivoli στη βίλα του αυτοκράτορα Αδριανού και Βίλα ντ' Έστε κλπ. 

Στην κατακλείδα αξίζει να τονιστεί πως παρόλα τα προβλήματα που δημιούργησε  η πανδημία  το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία και σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις δια ζώσης. Οι εκπαιδευτικοί που μετακινήθηκαν αντάλλαξαν εμπειρίες και απόψεις εμπλουτίζοντας με τον τρόπο  αυτό τις μελλοντικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις τους ώστε να επιτευχτεί κατά το μέγιστο δυνατό η ενσωμάτωση προσφύγων και μεταναστών μαθητών στις σχολικές κοινότητες. Παράλληλα γνώρισαν νέους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες ώστε  με την διάχυση όλων αυτών των βιωμάτων να προσδώσουν στο σχολείο, στους συναδέλφους  και στους μαθητές τους μια ευρύτερη γνώση για το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.