Μετά τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία και τα Τρίκαλα και ενόψει μιας νέας κακοκαιρίας που αναμένεται να "χτυπήσει" και πάλι την περιοχή προκαλώντας τρόμο, ο πολιτικός Μηχανικός Θανάσης Ευαγγελόπουλος, απευθυνόμενος προς κάθε αρχή προτείνει μια σειρά μέτρων προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες από τα καιρικά φαινόμενα.

Συγκεκριμένα, αναφέρει τα εξής: 

Προς κάθε αρχή:

Υπάρχουν προβλέψεις για έντονα καιρικά φαινόμενα με ύψη βροχής έως και 1,00μ. Το ύψος αυτό είναι μεγάλο και αν συμβεί σε μικρό χρονικό διάστημα, θα δημιουργήσει παροχές με καταστρεπτικές συνέπειες. Επειδή δεν γνωρίζουμε το χρονικό διάστημα και την πιθανή ανοδική απόκλιση, θεωρώ καθήκον μου να κοινοποιήσω τις σκέψεις μου προς κάθε αρχή.

Με βάση τις γνώσεις και την εμπειρία μου ως Πολιτικός Μηχανικός και - παλαιότερα βέβαια- Αντιδήμαρχος πολεοδομίας και τεχνικών υπηρεσιών, αρμόδιος της πολιτικής προστασίας του Δήμου Τρικκαίων, και έχοντας βιώσει φαινόμενα που με είχαν προβληματίσει σε ότι αφορά την ασφάλεια της πόλης και ευρύτερα, προτείνω:

1. Να αδειάσουν όλες οι τεχνικές λίμνες-φράγματα ώστε να λειτουργήσουν ως δεξαμενές εκτόνωσης και ανάσχεσης.

2. Να προ επιλέγουν τα σημεία όπου θα εκτονωθούν τα ύδατα στην περίπτωση που κινδυνεύουν αστικές περιοχές πόλης και περιοχές λοιπών δραστηριοτήτων (βιομηχανίας - κτηνοτροφίας κλπ). Επειδή ο ορεινός όγκος θα είναι στα «μάτι του κυκλώνα» θα δοκιμαστούν οι ποταμοί και τα ρέματα.

3. Να απομακρυνθούν τα οικόσιτα ζώα σε ασφαλή σημεία.

4. Να θωρακισθούν με μόνιμες ή μη κατασκευές οι υποσταθμοί της ΔΕΗ, να ελεγχθούν τα αντλητικά συστήματα εντός αυτών και όχι όπως πρόσφατα που στην περιοχή της Μπάρας αφαιρέθηκε από υποσταθμό σε πολυκατοικία αντλία από τον ΔΕΔΗΕ, λίγες μέρες πριν την πλημμύρα, όπως καταγγέλλουν οι περίοικοι. Αν είχαν προστατευτεί οι υποσταθμοί και δεν είχε γίνει η διακοπή ρεύματος στη πόλη και γενικότερα στην περιοχή κατά την πλημμύρα, οι καταστροφές θα ήταν λιγότερες (λεβητοστάσια, ασανσέρ, γκαράζ και αυτοκίνητα, υπόγεια, προϊόντα κλπ) και η κανονικότητα στην ζωή θα είχε επανέλθει πιο νωρίς.

5. Μεγάλο πρόβλημα για τον Ληθαίο και την πόλη αποτελεί η γέφυρα Αρριανού, η οποία είναι κατασκευασμένη -λανθασμένα- με μεγάλο ύψος φορέα, με συνέπεια να περιορίζεται η ωφέλιμη διατομή. Προτείνω να απαγορευτεί η κυκλοφορία και με δομικά μηχανήματα, που θα είναι εκεί καθ όλη την διάρκεια του τριημέρου, να καθαρίζεται η διατομή. Δραστικότερο θα ήταν βέβαια, στην περίπτωση που και η ελεγχόμενη εκτροπή προς την παλιά κοίτη δεν εκτονώνει τα πλημμυρικά φαινόμενα, προκειμένου να σωθεί το «Καραμανλή» και πόλη γενικά. Θα ήταν η ελεγχόμενη ανατίναξη της γέφυρας: Αυτό βέβαια απαιτεί ειδική μελέτη ώστε τα κομμάτια της να μην φράξουν την κοίτη. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι η γέφυρα πρέπει σύντομα στο μέλλον να κατεδαφιστεί και να κατασκευασθεί καινούργια, χωρίς εφησυχασμούς.
Σε ότι άφορα την ευρύτερη και γειτνιάζουσα περιοχή, επειδή οι χάρτες δείχνουν ότι οι έντονες βροχοπτώσεις θα επηρεάσουν και την δυτική Ελλάδα και τις περιοχές αναντι της Πίνδου, την Ευρυτανία και την ΒΑ Αιτωλοακαρνανία, προτείνω να υποβιβαστούν οι στάθμες όλων των λιμνών στα φράγματα του Αχελώου (Κρεμαστα - Καστρακι -Στράτος ) όπως και λίμνη του Μέγδοβα και Σμοκόβου, θέτοντας σε λειτουργία με πλήρη ισχύ τα υδροηλεκτρικά, ώστε αφ ενός μεν να αδειάσουν οι λίμνες εως το επιτρεπτό όριο λειτουργώντας ανασχετικά στα πλημμυρικά φαινόμενα, αφ ετέρου δε να προστατευτούν τα φράγματα, ειδικά το φράγμα των Κρεμαστών, της μεγαλύτερης δηλ τεχνητής λίμνης της Ευρώπης και το δεύτερο 2ο μεγαλύτερο χωμάτινο φράγμα που από το μόνο που κινδυνεύει είναι η πλημμύρα που αν συμβεί θα έχει συνέπειες που δεν χωρά ο νους…… και δεν τολμώ να περιγράψω. Η Λιβύη δεν θα είναι τίποτα.

Αντίστοιχα, για το μέλλον, τέτοιο ρυθμιστικό ρόλο θα κληθούν να διαδραματίσουν οι λίμνες την μικρής εκτροπής του Αχελώου (επόμενο άρθρο του υπογράφοντος), έργα που πρέπει να γίνουν και για αυτόν το λόγο πέραν του αρδευτικού τους σκοπού.

Εξυπακούεται ότι εντός των δυο επόμενων ημερών πρέπει να απομακρυνθεί η γέφυρα (και ο εν επαφή !!!! υπήνεμος μώλος) του Πλατανιά στο Πηλιο που φράζει μαζί με το καταστροφικό για τον Πλατανιά υπό κατασκευή λιμάνι την έξοδο του ρέματος στην θάλασσα, ρέμα διέλυσε το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.

Προλαβαίνουν;

Ναι.

Τα ανωτέρω πιθανόν είναι γνωστά στις αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες.

Πιαστήκαμε όμως στον ύπνο.
_______________

Θανάσης Ευαγγελόπουλος

Πολιτικός Μηχανικός

τέως πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών Νόμου Τρικάλων

τέως Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εργοληπτών Δημ. Έργων Δυτ. Θεσσαλίας

τέως Αντιδήμαρχος του Δήμου Τρικκαίων.

ΥΓ: επόμενο σχετικό άρθρο: Η “μικρή”εκτροπή του Αχελώου με άλλη μάτια