Στη πιο δύσκολη περίοδο για το κυβερνητικό έργο, αμέσως μετά τη ψήφιση του 2ου πακέτου προαπαιτούμενων για τη  θετική αξιολόγηση της Σύμβασης Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων, η Κυβέρνηση κατέθεσε ένα πολυνομοσχέδιο θετικών δράσεων τεράστιας αξίας για την εξαθλιωμένη ελληνική κοινωνία. Hταν το Σ/Ν που αντανακλούσε τις ταξικές προτιμήσεις αυτής της Κυβέρνησης υπέρ των αδυνάτων, το Σ/Ν  που αποδείκνυε ότι το Παράλληλο με τους εφαρμοστικούς νόμους Κυβερνητικό Πρόγραμμα Ανασυγκρότησης της χώρας υπάρχει. Αυτή η πραγματικότητα, συνδυασμένη με τις ομολογίες του ΔΝΤ για την αποτυχία των προγραμμάτων « διάσωσης της Ελλάδας» και τις πυκνές πια αναφορές στην επικείμενη αναδιάρθρωση του χρέους, εξηγεί και την σφοδρότητα των αντιδράσεων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, του ΠΟΤΑΜΙΟΥ στη Βουλή, που επένδυαν στο σενάριο ότι το εναλλακτικό κυβερνητικό Πρόγραμμα, απέναντι στον νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό της ασυδοσίας της αγοράς, είναι « φάντασμα», «απάτη», ανήκει «στο παράλληλο σύμπαν». Το Σ/Ν για « την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου» το οποίο θα έρθει για ψήφιση στη Βουλή, με τη κανονική και όχι την επείγουσα διαδικασία, αμέσως μετά τις γιορτές,  λαμβάνει υπόψη τις τραγικές συνέπειες της υπερχρέωσης, της διαπλεκόμενης  νεοφιλελεύθερης πολιτικής  και  πρίν και μετά τις μνημονιακές συμφωνίες, τις εφιαλτικές επιπτώσεις της οικονομικής και της ανθρωπιστικής κρίσης στην ανεργία των νέων, στην αναγκαστική μετανάστευση, στην έκρηξη των ανισοτήτων, στο βάθεμα της φτώχειας  και μεταξύ των πολλών άλλων δράσεων κοινωνικής παρέμβασης και αλληλεγγύης που ανέλυσε η κεντρική εισηγήτρια της Κ.Ο.  του ΣΥΡΙΖΑ  κ.Τζούφη, θεσμοθετεί :
-    Την οργάνωση Δομών ανθρωπιστικού χαρακτήρα για την εξυπηρέτηση και διασύνδεση των φτωχών με όλα τα κοινωνικά προγράμματα και υπηρεσίες, ως Κέντρα Κοινότητας Κοινωνικής Προστασίας
-    Την ελεύθερη πρόσβαση όλων των ανασφάλιστων ελλήνων πολιτών και των οικογενειών τους στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας ( περίπου 2,5 εκατ. ανθρώπων ), τη καθολική υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού – περιλαμβανόμενων και των ομογενών, των πολιτών κρατών-μελών της ΕΕ, καθώς και τρίτων χωρών και προσφύγων,  με τη παροχή νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Η ρύθμιση αυτή υλοποιεί και τη συνταγματική υποχρέωση του κράτους να προασπίζει ισότιμα την υγεία των πολιτών του, αλλά και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας. Να θυμίσουμε ότι το Ευρωπαϊκό Τμήμα του Π.Ο.Υ. έβαζε από τις αρχές της 10ετίας του ¨90 τον στόχο « Υγεία σε όλους το έτος 2000» ( δεν εκπληρώθηκε ούτε στα τέλη του 2015 ).
-    Την στήριξη και αναβάθμιση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας που αντιμετωπίζει τραγικά προβλήματα υποστελέχωσης και λειτουργικής κατάρρευσης, μετά από 6 χρόνια δραματικών περικοπών στη χρηματοδότησή του και μηδενισμού των προσλήψεων, όταν είναι γνωστό και το πρόβλημα των αθρόων συνταξιοδοτήσεων και οι πρόσθετες ανάγκες λόγω των προσφυγικών ροών. Οι ρυθμίσεις που γίνονται είναι :
-    1. Η κατάργηση της παρακράτησης των συντάξεων των Ληπτών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και των φιλοξενούμενων σε δομές κλειστής περίθαλψης ατόμων με αναπηρία
-    2. Η διευκόλυνση της διαδικασίας της στελέχωσης, των κρίσεων και των διορισμών των γιατρών του ΕΣΥ στα Νοσοκομεία, στα Κέντρα Υγείας, στις δομές του ΠΕΔΥ. Αυξάνεται το όριο ηλικίας για την κατάληψη θέσης Επιμελητή Β, που είναι ο εισαγωγικός βαθμός, στα 50 χρόνια ( από 45 ) και στα 55 χρόνια για Επιμελητή Α,  μπαίνουν προϋποθέσεις για την εκ νέου υποψηφιότητα υπηρετούντων γιατρών του ΕΣΥ, ρυθμίζεται η λειτουργία του Συμβουλίου Προσλήψεων-Κρίσεων…
-    3. Αποκαθίστανται μισθολογικά οι γιατροί - οδοντίατροι που μεταφέρθηκαν / μετατάχθηκαν στο ΕΣΥ από Νοσοκομεία του ΙΚΑ ή υπηρετούσαν στον ΕΟΠΥΥ – ΠΕΔΥ. Αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία τους σε οποιονδήποτε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και στο ΝΠΙΔ «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» για όσο διάστημα βρισκόταν στην εποπτεία του Υπουργείου Υγείας. Κατατάσσονται – ενσωματώνονται – εξελίσσονται με ισότιμο τρόπο, γεγονός αναγκαίο καθώς προχώρησαν και στο κλείσιμο του ιδιωτικού τους ιατρείου, για να έχουν ΠΑΑ στο ΕΣΥ.
-    4. Διευκολύνεται η κινητικότητα των γιατρών του ΕΣΥ εντός Φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας των Υγειονομικών Περιφερειών, οι αποσπάσεις – μετατάξεις – μεταθέσεις τους.
-    5. Ρυθμίζονται ζητήματα της εφημερίας του ιατρικού και λοιπού επιστημονικού προσωπικού του ΕΣΥ, καθώς και των ειδικευόμενων γιατρών που είναι αλλοδαποί υπότροφοι,  για να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των Νοσοκομείων, να αποσαφηνιστούν και να προστατευτούν οι εργασιακές σχέσεις και οι συνθήκες εφημερίας. Καθιερώνεται η εφημερία μικτού τύπου και για τις αργίες. Ξεκαθαρίζεται ότι για τις ανάγκες κατάρτισης των προγραμμάτων εφημεριών δεν εφαρμόζονται ελαστικά ωράρια και ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Προσδιορίζεται ότι το ωράριο είναι 7ωρο, συνεχές, πρωϊνό και 5νθήμερο και καθορίζεται η λήψη του ρεπό.
-    7. Παρέχονται κίνητρα στους γιατρούς που επιλέγουν να υπηρετήσουν σε κενά Ιατρεία νησιωτικών, άγονων και προβληματικών περιοχών, είτε ως υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου, είτε επί θητεία, είτε ως ειδικευμένοι και παρέχεται η δυνατότητα στον Υπουργό Υγείας να χαρακτηρίζει ή να αποχαρακτηρίζει τα Περιφερειακά Ιατρεία και τα Κέντρα Υγείας που πληρούν τις προδιαγραφές.
-    8. Ρυθμίζονται θέματα των Ιατρών Υπηρεσίας Υπαίθρου, των Ιατρών που είναι ΑΜΕΑ, της ειδικότητας της Στοματικής και Γναθοπροσωπικής Χειρουργικής, καθώς και της Παθολογικής Ογκολογίας.
-    9. Διευκρινίζονται ζητήματα διάρθρωσης της Ιατρικής Υπηρεσίας, συγκρότησης των Επιστημονικών Συμβουλίων, ορισμού Επιστημονικών Υπευθύνων των Κέντρων Υγείας, λειτουργίας των Υπηρεσιακών Συμβουλίων υπηρεσιακής κατάστασης των γιατρών του ΕΣΥ και του Κεντρικού Πειθαρχικού Συμβουλίου
-    10. Διευθετούνται ζητήματα κινητικότητας του νοσηλευτικού, εργαστηριακού, λοιπού προσωπικού, εντός των Φορέων παροχής δημόσιων υπηρεσιών υγείας: αποσπάσεων, συνυπηρέτησης, μετατάξεων, μετακινήσεων και της επιπρόσθετης ειδικής ετήσιας άδειας του υγειονομικού προσωπικού
-    11.  Ρυθμίζεται η νόμιμη λειτουργία των ΔΣ των Νοσοκομείων στις περιπτώσεις αποχωρήσεων Διοικητών, θέματα του ΕΟΠΥΥ, του ΕΚΑΒ, του ΕΚΕΑ, του ΕΟΜ, του ΕΟΦ, του ΚΕΕΛΠΝΟ
-    12. Καθιερώνεται η κατάρτιση Λίστας Χειρουργείου με αξιόπιστο τρόπο, για να σταματήσει κάθε υπόνοια συναλλαγής
-    13. Συγκροτείται Επιτροπή Ελέγχου Προστασίας των δικαιωμάτων των Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας και θεσπίζονται Διαμεσολαβητές Υγείας και Συντονιστές Υπηρεσιών Υγείας για ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού
-    14. Ιδρύεται Γ.Ν.ΘΗΡΑΣ από την ΑΕΜΥ Α.Ε., με συμπλήρωση του κανονισμού εσωτερικής οργάνωσης της ΑΕΜΥ και διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα του Νοσοκομείου.
-    15. Εξουσιοδοτούνται οι Διοικητές των ΥΠΕ να προεγκρίνουν δαπάνες τους για να εξασφαλιστεί ο εφοδιασμός των Μονάδων Υγείας και η εύρυθμη λειτουργία τους. Νομιμοποιούνται οι δαπάνες των ΥΠΕ που πραγματοποιήθηκαν από 1-1-15 έως 31-12-15 για τη κάλυψη αναγκών του Πρωτοβάθμιου Συστήματος Υγείας.
       Όλες αυτές οι σημαντικές παρεμβάσεις ( μαζί με εκείνες που αφορούν την υπαγωγή και άλλων ευπαθών ομάδων στα προγράμματα για την ανθρωπιστική κρίση, την ενεργό συμμετοχή των ΟΤΑ στην αντιμετώπισή της, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, τις προσλήψεις σε Νησιωτικούς Δήμους, την απαλλαγή τρίτεκνων- μονογονεϊκών οικογενειών – μακροχρόνια ανέργων…από δημοτικούς φόρους, την αναστολή πλειστηριασμού της περιουσίας της ΒΙΟΜΕ, την ενισχυτική διδασκαλία, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο… ), αποτελούν μέρος ή μάλλον το πρώτο βήμα του Παράλληλου Κυβερνητικού Προγράμματος Ανασυγκρότησης της χώρας και οργανικό τμήμα της έναρξης  μιας τολμηρής ουμανιστικής Μεταρρύθμισης του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, εντελώς αναγκαίας 32 χρόνια μετά την ψήφιση του Ιδρυτικού Νόμου για το ΕΣΥ. Να θυμίσουμε ότι αρκετές προγενέστερες προσπάθειες ( ανακοινώσεις Έβερτ το 1989 περί ίδρυσης 50 Αστικών Κέντρων Υγείας, Έκθεση «7 Σοφών» το 1995 για τις αναγκαίες αλλαγές στην Υγεία, « 200 νέα μέτρα για την Υγεία» του Αλέκου Παπαδόπουλου, Νόμος Στεφανή το 2003 για την οργάνωση της ΠΦΥ ) δεν απέδωσαν.  Η νέα ριζοσπαστική τομή που σχεδιάζει η Κυβέρνηση, για να εγγυάται το δικαίωμα στο όνειρο, απαιτεί τη γενναία χρηματοδότησή της ακόμη και μέσα στα ασφυκτικά περιθώρια της επιτήρησης των δαπανών από τους δανειστές της χώρας, μαζικές προσλήψεις δημόσιων λειτουργών της υγείας στο ΕΣΥ και το ΠΕΔΥ ( πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για υπέρβαση του ανώτερου ορίου εβδομαδιαίας απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ ) καθώς και την εξαφάνιση κάθε σπατάλης και διασπάθισης του δημοσίου χρήματος. Με τις προϋποθέσεις αυτές μπορεί να πραγματοποιηθεί η τολμηρή Μεταρρύθμιση στην ΥΓΕΙΑ  η οποία συμπεριλαμβάνει :
-    Την σταδιακή οργάνωση ενός ολοκληρωμένου Πρωτοβάθμιου Συστήματος Υγείας με Διεπιστημονική Ομάδα και Οικογενειακούς Γιατρούς, Δομές στις Γειτονιές – Μονάδες Αναφοράς, Κέντρα αντιμετώπισης Χρονίων Παθήσεων ( το ΚΥ.Σ.ΚΟΙ.Π. έκανε ήδη αποδεκτή τη σχετική εισήγηση του Υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού )
-    Την αντιμετώπιση του φάρμακου ως δημόσιου αγαθού και την στήριξη των ελληνικών ποιοτικών γενόσημων φαρμάκων
-    Τις αλλαγές στην οργάνωση της ψυχικής υγείας
-    Τη δημιουργία Αυτοτελών Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών στα Νομαρχιακά και Τριτοβάθμια Νοσοκομεία
-    Τη ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος διοίκησης των Νοσοκομείων, των ΥΠΕ, του ΕΣΥ.
Το Υπουργείο Υγείας έχει δείξει ήδη δείγματα γραφής για τη βελτίωση της κατάστασης του δημόσιου συστήματος υγείας. Στο νομοσχέδιο για «τις βοσκήσιμες γαίες» είχαν περιληφθεί επείγοντα μέτρα όπως η παράταση των συμβάσεων των επικουρικών γιατρών μέχρι την 30-9-2016, η παράταση της θητείας των ειδικευόμενων γιατρών, η διευκόλυνση των πρόσθετων εφημεριών και της αμοιβής τους… Στη διάρκεια του 2015 αυξήθηκε κατά 200 περίπου εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός δαπανών των Νοσοκομείων, προχώρησαν οι προσλήψεις μόνιμων γιατρών ΕΣΥ που είχαν αποπερατωθεί οι κρίσεις τους, οι προσλήψεις επικουρικών γιατρών, η προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ 985 προσλήψεων νοσηλευτικού – εργαστηριακού και άλλου προσωπικού στα Νοσοκομεία. Για το 2016 αυξάνεται κατά 823 εκατ. ευρώ ο κοινωνικός προϋπολογισμός της Κυβέρνησης, κατά 300 εκατ. ευρώ η χρηματοδότηση των Νοσοκομείων και προωθούνται 2440 νέες προσλήψεις στο ΕΣΥ μέσω ΑΣΕΠ και Συμβουλίων Κρίσης. Αυτά είναι μια πολύ συγκεκριμένη απάντηση για το ποιόν υπηρετεί η Κυβέρνηση αυτή, για το αν μεταλλάχθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, για το αν υπάρχει δυνατότητα αριστερής εναλλακτικής πολιτικής στην Ενωμένη Ευρώπη, η οποία μπορεί να αλλάξει εάν αλλάξουν και οι συσχετισμοί σε όλη τη Ευρώπη, όπως στην Ελλάδα και την Πορτογαλία, ελπίζουμε και στην Ισπανία,  υπέρ της Ουμανιστικής Αριστεράς που τεκμηριώνει  το νέο σχέδιο κοινωνικού μετασχηματισμού στον 21ο αιώνα. Όσοι λοιπόν νομίζουν ότι θα ρίξουν μια Κυβέρνηση που ακόμη και μέσα στις πιο αντίξοες παγκόσμιες και ευρωπαϊκές συνθήκες και κάτω από διαρκείς εκβιασμούς υπερασπίζεται το κράτος πρόνοιας και  αποδεικνύει τον ιδεολογικοπολιτικό της προσανατολισμό υπέρ μιας κοινωνίας ανθρώπινης χειραφέτησης, υπνώτουν ύπνον βαθύν.

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ  ΣΑΚΗΣ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΕΚΕ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ