Με ερωτήµατα που αφορούσαν τον ρόλο της Κοµισιόν σχετικά µε τις παραλείψεις των ελληνικών αρχών, τόσο σε ό,τι αφορά τις επίµαχες συµβάσεις για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόµων όσο και τις σχετικές έρευνες πριν και µετά την τραγωδία στα Τέµπη, κινήθηκε η σχετική συζήτηση στην ολοµέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παρουσία του Ελληνα επιτρόπου Μεταφορών Απόστολου Τζιτζικώστα. Σύμφωνα με την ανταποκρίτρια της Καθημερινής στις Βρυξέλλες Αλεξάνδρα Βουδούρη, η συζήτηση «για τα δύο χρόνια Τέµπη», που διεξήχθη ύστερα από σχετικό αίτηµα της ευρωοµάδας της Αριστεράς (LEFT) και πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ, διεξήχθη µια µέρα πριν από τη συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή για τη σύσταση Προανακριτικής για το δυστύχηµα.

Στις σύντοµες παρεµβάσεις της η πλειονότητα των ευρωβουλευτών της αντιπολίτευσης εστίασε στα ζητήµατα ανεξαρτησίας της ∆ικαιοσύνης στην Ελλάδα, της ορθότητας των διαδικασιών σε συνάρτηση µε τη νοµοθεσία περί λογοδοσίας υπουργών, καθώς και στην ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόµων, λόγω συστηµατικής παραβίασης της σχετικής ευρωπαϊκής νοµοθεσίας.

Για «διπλό σκάνδαλο» έκανε λόγο ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης, καθώς αφορά τραγωδία σύγκρουσης τρένων που οφείλεται σε προβλήµατα ασφαλείας «που όλοι γνώριζαν» και στην ανολοκλήρωτη σύµβαση τηλεδιοίκησης (717), καθώς και εκείνου της «συγκάλυψης» µε στόχο την προστασία των υπευθύνων. Από την πλευρά του, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Αρβανίτης κατηγόρησε την Κοµισιόν ότι «γνώριζε και δεν ενήργησε ως ώφειλε» για την «κρίσιµη και ανύπαρκτη σύµβαση µεταξύ υπουργείου και ΟΣΕ», για την ολιγωρία σχετικά µε την παραποµπή της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο και την αδιαφανή επιλογή µελών του Οργανισµού ∆ιερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδροµικών Ατυχηµάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ). Η ευρωβουλευτής της Ν.∆. Ελίζα Βόζεµπεργκ αναρωτήθηκε για τους λόγους που άλλα πολύνεκρα σιδηροδροµικά δυστυχήµατα στην Ευρώπη δεν έχουν συζητηθεί στο Ευρωκοινοβούλιο, ενώ αναφέρθηκε στην κατάθεση από την κυβέρνηση σχετικού σχεδίου δράσης και έκθεσης ανά δίµηνο προς την Κοµισιόν.

Στην παρέµβασή του ο Απόστολος Τζιτζικώστας ξεκαθάρισε ότι «η ασφάλεια και η καθηµερινή λειτουργία των σιδηροδρόµων είναι αποκλειστική ευθύνη των κρατών-µελών και των εθνικών αρχών και όχι της Κοµισιόν», όπως και η διερεύνηση των δυστυχηµάτων, ενώ διευκρίνισε ότι οι εµπειρογνώµονες του ERA «παρείχαν µόνο συµβουλευτική υποστήριξη προς τον Ε∆ΟΑΣΑΑΜ» για τους οποίους το εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε. δεν φέρει άποψη για την επιλογή τους. ∆ιευκρίνισε ότι η απόφαση, που έλαβε τον ∆εκέµβριο για τη διαδικασία παράβασης της νοµοθεσίας από την Ελλάδα, βασίστηκε στις «διαχρονικές και συστηµικές παραλείψεις» στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόµου. ∆εσµεύθηκε, επίσης, ότι εάν υπάρξει παρέκκλιση και ολιγωρία από την κυβέρνηση για το νέο σχέδιο δράσης της, «η Κοµισιόν θα προχωρήσει άµεσα στα επόµενα στάδια της διαδικασίας παραβίασης της ευρωπαϊκής νοµοθεσίας». Στο µεταξύ, την απόφασή του να απέχει από τη σηµερινή ψηφοφορία για την Προανακριτική για το δυστύχηµα των Τεµπών, εάν δεν αλλάξει η διαδικασία που έχει αποφασίσει η διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ.

kosmoslarissa.gr (από το ρεπορτάζ της Καθημερινής)