Η ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ, δεν είναι ανέφικτη για τη χώρα μας, και τα προσεχή 4-5 χρόνια θα είναι μια πραγματικότητα.

Σύμφωνα με την Καθημερινή (Απόστολος Λακασάς) η κυβέρνηση αποφάσισε να αξιοποιήσει τη διέξοδο που είχαν ήδη υποδείξει επιφανείς νομικοί, αλλά και η νομολογία του ΣΤΕ, για να παρακάμψει την απαγόρευση ίδρυσης μη κρατικών ΑΕΙ διά του άρθρου 16 του Συντάγματος. Νομική βάση της πολιτικής απόφασης αποτελεί το άρθρο 28 του Συντάγματος, που αναφέρει ότι «οι γενικά παραδεδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου, καθώς και οι διεθνείς συμβάσεις, από την επικύρωσή τους με νόμο και τη θέση τους σε ισχύ, σύμφωνα με τους όρους καθεμιάς, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου».

«Δεκαετίες τώρα μια πληθώρα ιδιωτικών “κολεγίων” παρέχει υπηρεσίες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλοδαπών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων υπό τον νομικό μανδύα της “δικαιόχρησης”. Τα πτυχία τους αναγνωρίζονται τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ως επαγγελματικά –και όχι ακαδημαϊκά– ισότιμα των ελληνικών», εξηγεί στην εφημερίδα ο Αντώνης Μανιτάκης, ομότιμος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου του ΑΠΘ. Η ελληνική νομολογία έχει με τη σειρά της αναγνωρίσει την επαγγελματική αυτή ισοτιμία υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Η στρεβλή αυτή και υποκριτική συνταγματική πραγματικότητα δεν είναι δυνατόν, κατά τη γνώμη του κ. Μανιτάκη, να αντιμετωπιστεί, μέχρι την αναθεώρηση του Συντάγματος, παρά μόνον με τη σύναψη διακρατικών εκπαιδευτικών συμβάσεων. «Η σύναψη διεθνών συμφωνιών εγκατάστασης παραρτημάτων πανεπιστημίων ή σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από αλλοδαπά πανεπιστήμια στην Ελλάδα είναι η πλέον ενδεδειγμένη λύση, διότι, πρώτον, δεν συγκρούεται με την ισχύουσα συνταγματική πραγματικότητα, εφόσον το Σύνταγμα ερμηνευθεί, βέβαια, όπως πρέπει, σύμφωνα με το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αλλωστε οι διεθνείς συμβάσεις, ως υπερκείμενες των νόμων και ως κανόνες του διεθνούς δικαίου, δεν υπόκεινται, ούτως ή άλλως, σε έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων. Ούτε ο κυρωτικός τους νόμος ούτε οι διατάξεις του. Λογίζονται πάντα ως σύμφωνες με το Σύνταγμα, αφού εφαρμόζουν, άλλωστε, ενωσιακό δίκαιο, το οποίο έχει πάντα προτεραιότητα εφαρμογής έναντι του εθνικού δικαίου, δηλαδή υπερισχύει, με άλλες λέξεις, εκείνου» προσθέτει ο κ. Μανιτάκης.

Οροι λειτουργίας

Ωστόσο, ακόμη κι αν η κοινωνία (και το πολιτικό σύστημα;) έχει ωριμάσει στην ιδέα θεσμοθέτησης μη κρατικών ΑΕΙ, απαραίτητη είναι η διασφάλιση των ποιοτικών όρων λειτουργίας τους. Ετσι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) θα θεσπίσει κριτήρια για τους όρους που θα πρέπει να πληροί το υπό ίδρυση πανεπιστήμιο. «Δεν θέλουμε πανεπιστήμια του ενός ορόφου», ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας. Προφανώς η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αποκλειστούν οι περιπτώσεις ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης που επιθυμούν να «αναβαθμίσουν» ιδιωτικά κολέγια, χωρίς αυτά να πληρούν τα απαραίτητα ακαδημαϊκά κριτήρια.

Αλλωστε είναι αυτονόητο, όπως προσθέτει ο κ. Μανιτάκης, ότι «μια διεθνής σύμβαση (διακρατικής πανεπιστημιακής εκπαιδευτικής συμφωνίας Ελλάδος με χώρες της Ε.Ε., ακόμη και με τρίτες χώρες, που έχουν υπογράψει όμως τις διεθνείς συμφωνίες ΠΟΕ και GATS), που θα προβλέπει ρητά την ίδρυση ή εγκατάσταση στην ελληνική επικράτεια παραρτήματος ιδιωτικού πανεπιστημίου θα υπόκειται, βεβαίως, σε ιδρυματική και τμηματική αξιολόγηση, καθώς και σε πιστοποίηση ποιότητας σπουδών κάθε ακαδημαϊκής μονάδας, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία. Η πιστοποίηση θα διενεργείται από μια αναγνωρισμένη Αρχή αξιολόγησης ή πιστοποίησης ποιότητας ανώτατης εκπαίδευσης, όπως αυτές λειτουργούν σε Ελλάδα και Ε.Ε. και είναι μέλη του Ευρωπαϊκού Δικτύου Αρχών Διασφάλισης Ποιότητας και του Ευρωπαϊκού Μητρώου Αρχών Διασφάλισης Ποιότητας».

Λ.Ε. kosmoslarissa.gr (με πληροφορίες από Καθημερινή)