Το φετινό Πάσχα δείχνει πως η «Ανάσταση» στον τουρισμό θα έρθει νωρίς για την τουριστική σεζόν με τις προ-κρατήσεις να κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα, άνω του 80%.

«Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, πολλοί συμπολίτες μας φαίνεται να κινήθηκαν άμεσα και να προγραμμάτισαν τις διακοπές τις ημέρες του Πάσχα και κυρίως για το χρονικό διάστημα 14/4-16/4. Οι προ-κρατήσεις για ακίνητα εγγεγραμμένα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, κατάλληλα για οικογένεια, καταγράφονται σε υψηλά ποσοστά ιδιαίτερα στη νησιωτική αλλά και την ηπειρωτική Ελλάδα», αναφέρει ο Θεμιστοκλής Μπάκας, πρόεδρος του Πανελλαδικού Κτηματομεσιτικού Δικτύου E- Real Estates.

Yψηλά ποσοστά προ-κρατήσεων, άνω του 80%, καταγράφονται στην Καλαμπάκα, Μέτσοβο, Λεωνίδιο, Τυρός και Καλάβρυτα. Ενώ, η τουριστική κίνηση, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, θα ενταθεί σχεδόν στο σύνολο των προορισμών της χώρας, ιδιαίτερα μετά το πρώτο πενθήμερο του Απριλίου. «Στους δημοφιλείς θρησκευτικούς νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς αναμένουμε πληρότητες στο 100%», τονίζει ο κ. Μπάκας.

Συγκεκριμένα, στην Καλαμπάκα το ποσοστό προ-κρατήσεων αγγίζει το 89% και το κόστος για 3 διανυκτερεύσεις κυμαίνεται από 264€ έως 600€ για κατοικία 2Υ/Δ κατάλληλη για οικογένεια με 2 παιδιά.

Η μοναστική κοινότητα των Μετεώρων κτισμένη στο μεγαλοπρεπές γιγαντιαίο βραχώδες σύμπλεγμα και μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, αποτελεί για τις ημέρες του Πάσχα έναν από τους πιο δημοφιλής προορισμούς. 

Στις «κατακόμβες του ουρανού», εκατοντάδες πιστοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό συρρέουν κάθε χρόνο για να γιορτάσουν με ευλάβεια τη Μεγάλη Εβδομάδα, στη δεύτερη μεγαλύτερη μοναστική πολιτεία της χώρας, μετά από αυτή του Αγίου Όρους.

Πρόκειται για έναν προορισμό, που συμπυκνώνει την πλούσια ελληνική λαϊκή παράδοση, με την πεμπτουσία της Ορθόδοξης πίστης, τον σταυρικό θάνατο και την Ανάσταση του Κυρίου. Οι επισκέπτες βιώνουν ένα Πάσχα μυσταγωγικό, κατά τη διάρκεια του οποίου το Θείο δράμα εκτυλίσσεται με σεβασμό, ταπεινότητα και αγιοσύνη στα μοναστήρια που φιλοξενούνται στους απόκοσμους πέτρινους βράχους, που αγκαλιάζουν την Καλαμπάκα.

Πάσχα στα Μετέωρα: Μια εμπειρία ζωής

Σήμερα, από τις αναρίθμητες μονές των Μετεώρων, λειτουργούν μόνο έξι, των Αγίου Νικολάου Αναπαυσά, Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ή Μεγάλο Μετέωρο, Βαρλαάμ, Ρουσσάνου, Αγίας Τριάδας και Αγίου Στεφάνου. Οι λειτουργίες στις μονές κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα αρχίζουν στις 7:00 το πρωί και τελειώνουν αργά το βράδυ.

Τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ, οι επισκέπτες στην Ιερά Μονή Βαρλαάμ βιώνουν με κατάνυξη την εξέλιξη του Θείου δράματος στην ακολουθία του Μυστικού Δείπνου και των Παθών, με τις 12 ευαγγελικές περικοπές να εξιστορούν την πορεία του Θεανθρώπου προς τον Γολγοθά, ώσπου ακούγεται το «Ήλι Ηλι λαμά σαβαχθανί» και το «τετέλεσθαι» του Θεανθρώπου.

Η πένθιμη Μεγάλη Παρασκευή, ξεκινάει με το διακριτικό στολισμό των Επιταφίων, συνεχίζει με το «η ζωή εν τάφω» και το «ω γλυκύ μου έαρ» και ολοκληρώνεται με την περιφορά τους από τους πιστούς των τεσσάρων ενοριών Αγίου Βησσαρίωνα, Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, Κοίμησης της Θεοτόκου και Οσίων Μετεωριτών Πατέρων της Καλαμπάκας.

Την επόμενη μέρα, το Μεγάλο Σάββατο, ξεχωρίζει η λειτουργία της Ανάστασης και οι καμπάνες που ηχούν χαρμόσυνα μετά το «Χριστός Ανέστη», όπου γνωστοί και άγνωστοι ανταλλάσσουν ευχές σε κλίμα γιορτής. Την Κυριακή της Λαμπρής, σειρά παίρνουν τα ήθη και έθιμα που επιτάσσει η λαϊκή παράδοση, με τον οβελία να έχει την τιμητική του, όπως και τα κόκκινα αυγά, οι χοροί και τα τραγούδια, αλλά και οι ανταλλαγές ευχών, που κρατούν μέχρι το απόγευμα του Πάσχα. Στη φιλόξενη Καλαμπάκα, οι επισκέπτες δεν πρέπει να χάσουν να γευτούν τις «πασπαλιάρες», που είναι παραδοσιακές πίτες από καλαμποκάλευρο στη γάστρα, καθώς και το «μπασιορντί», ένας είδος χοιρινού κρέατος, διατηρημένο στο λίπος.

Τα τάματα στον Αη Γιώργη το Μαντηλά

Υπάρχουν πολλές εκδηλώσεις στα Μετέωρα και στη γύρω περιοχή της Καλαμπάκας, μετά την Κυριακή του Πάσχα, οι οποίες είναι συνυφασμένες με το γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού. Ωστόσο, μία από αυτές που ξεχωρίζουν είναι εκείνη στον Αη Γιώργη το Μαντηλά, στο Καστράκι Καλαμπάκας, όταν κατά τη διάρκεια της θείας λειτουργίας στο εξωκλήσι του Αγίου, νέοι του χωριού, ζωσμένοι στη μέση με εκατοντάδες μαντήλια με τάματα πιστών, σκαρφαλώνουν στον απότομο βράχο με τριχιές, προκειμένου να τα κρεμάσουν και να πάρουν μαζί τους τα περσινά, τα οποία κατεβαίνοντας τα μοιράζουν ως φυλαχτό στους προσκυνητές.

Σύμφωνα με την παράδοση, το έθιμο των μαντηλιών αποτελεί κατάλοιπο της εποχής της Τουρκοκρατίας, όταν μια Τουρκάλα προσευχήθηκε στον Αη Γιώργη να κάνει καλά τον άνδρα της, που ξαφνικά, ενώ έκοβε ξύλα στο δασύλλιο του Αγίου κάτω απ' το μοναστήρι, έπεσε λιπόθυμος. Ο Τούρκος αξιωματούχος σηκώθηκε και η Τουρκάλα για να ευχαριστήσει τον Άγιο πρόσφερε το μαντήλι της. Από τότε, το έθιμο διατηρήθηκε και όποιος θέλει να κάνει κάποιο τάμα ή να ευχαριστήσει τον Αη Γιώργη, δένει ένα μαντήλι στη μέση κάποιου νέου που ανεβαίνει στον βράχο, το οποίο παραμένει ένα χρόνο, μέχρι την επόμενη χρονιά.

με πληροφορίες από iefimerida.gr και cnn.gr