H πόρτα κλείνει και το ταξίδι ξεκινά. Όμως δεν υπάρχει οδηγός, ούτε επιβάτης. Δεν πρόκειται για οφθαλμαπάτη, αν και κάποιοι μιλούν για θαύμα της τεχνολογίας. Πρόκειται για το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό που κυκλοφορεί στο κέντρο των Τρικάλων.
Η Θεσσαλική πόλη κατέκτησε μια παγκόσμια πρωτιά. Είναι η πρώτη που τόλμησε να δρομολογήσει αυτοματοποιήμενο όχημα δίπλα σε ΙΧ και πεζούς.
Το πιλοτικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον ερευνητών από όλο τον κόσμο. Ο Κάρλος Χόλγκιν, επικεφαλής του City Mobil 2 μας εξηγεί γιατί το λεωφορείο χωρίς οδηγό ήρθε για να μείνει.
«Έχουμε ατυχήματα, κυκλοφοριακή συμφόρηση και ρύπανση. Αυτά μπορούν να επιλυθούν με την χρήση δημοσίων συγκοινωνιών. Όμως τα οχήματα με οδηγούς δεν μπορούν να λύσουν όλα τα προβλήματα. Τα αυτοματοποιημένα οχήματα είναι το κομμάτι που λείπει, ώστε να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα» υποστηρίζει ο Κάρλος Χόλγκιν.
Στα Τρίκαλα κυκλοφορούν έξι λεωφορεία γαλλικής κατασκευής. Μπορούν να μεταφέρουν μέχρι και 11 επιβάτες και κινούνται με ταχύτητα περίπου 20 χιλιομέτρων την ώρα. Διανύουν διαδρομή 2,4 χιλιομέτρων και κάνουν οκτώ στάσεις.
Τα οχήματα είναι εφοδιασμένα με GPS τελευταίας τεχνολογίας και λέιζερ. Κινούνται διαβάζοντας την διαδρομή που οι τεχνικοί έχουν περάσει στη μνήμη τους.
Κάθε λεωφορείο τροφοδοτείται από δώδεκα μπαταρίες, που χρειάζονται περίπου δύο ώρες για να επαναφορτιστούν.
«Κινείται με ηλεκτρικό κινητήρα. Βρίσκει την θέση του με τη χρήση GPS και λέιζερ. Εχουμε χαρτογραφήσει την πόλη και ακολουθεί την διαδρομή που έχουμε χαρτογραφήσει με ακρίβεια εκατοστού. Εαν κάτι βρεθεί στην πορεία του, διαθετεί σύστημα ασφαλείας με λέιζερ, οπότε και σταματάει ή επιβραδύνει» δήλωσε ο Βασίλης Καραβίδας, επικεφαλής της τεχνικής ομάδας.
Εχθρός του λεωφορείου χωρίς οδηγό είναι οι οδηγοί που παρκάρουν στην λεωφορειολωρίδα. Στην περίπτωση αυτή ειδοποιείται η Τροχαία, ενώ χειριστής καταφθάνει στο σημείο και απεγκλωβίζει το όχημα.
Οι τεχνικοί, που βρίσκονται στο κέντρο ελέγχου βλέπουν τι συμβαίνει και αναλαμβάνουν δράση. Πολύς λόγος έχει γίνει για την ασφάλεια επιβατών και πεζών. Όμως κίνδυνος δεν υπάρχει.
«Το λέιζερ ασφαλείας του λεωφορείου εντοπίζει οποιοδήποτε αντικείμενο ή άνθρωπο. Αν η απόσταση είναι μικρότερη των δύομιση μέτρων, το όχημα ακινητοποιείται την ίδια στιγμή. Οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος»μεταδίδει ο απεσταλμένος μας στα Τρίκαλα, Απόστολος Στάικος.
Δύο φορές την εβδομάδα, η Δέσποινα Σαμαρά και τα παιδιά της πηγαίνουν με τα ποδήλατα στο μάθημα Αγγλικών.Όπως όλοι οι μαθητές, έτσι και οι γιοι της ήθελαν να κάνουν μια βόλτα με το λεωφορείο.
«Είναι εντελώς αθόρυβο αν εξαιρέσεις το καμπανάκι που σε προειδοποιεί ότι έρχεται. Κινείται με εντυπωσιακή ταχύτητα, πρέπει να πω, πως το περίμενα πιο αργό. Τα παιδιά μου εντυπωσιάστηκαν από το πόσο ομαλά κινείται στο δρόμο» υποστηρίζει η Δέσποινα Σαμαρά, κάτοικος Τρικάλων.
Τα Τρίκαλα έχουν μακρά ποδηλατική παράδοση και οι οδηγοί σέβονται τους ποδηλάτες.  Όμως το λεωφορείο χωρίς οδηγό συνάντησε αρκετές αντιδράσεις. Κάποιοι υποστήριζουν ότι χάνονται πολύτιμες θέσεις στάθμευσης στο κέντρο της πόλης.
Ο Δήμαρχος Τρικκαίων κατανοεί την ενόχληση, μα υποστηρίζει πως η πόλη αποκομίζει σημαντικά οφέλη.
«Είναι λογικό η κοινωνία να μην το δεχτεί αμέσως, ιδιαίτερα απλά, ευχάριστα και ανώδυνα. Γιατί ξεβολεύτηκαν και τους καταλαβαίνω απόλυτα. Φέραμε μια αναστάτωση, βάλαμε οπτικές ίνες, σκάψαμε ξανά. Παρ’ όλα αυτά, σιγά σιγά η κοινωνία βλέπει κόσμο να έρχεται, βλέπει την πόλη να ακούγεται και πάλι για καλό σκοπό» δήλωσε στην κάμερα του euronews, ο Δημήτρης Παπαστεργίου.
Τέλη Φεβρουαρίου, τα οχήματα αποχαιρετούν τα Τρίκαλα. Η λεωφορειολωρίδα θα μετατραπεί σε ποδηλατόδρομο. Η ισπανική πόλη Λεόν, είναι η επόμενη 6μηνη στάση του λεωφορείου χωρίς οδηγό.


gr.euronews.com (Aπόστολος Στάικος)