«Μιλάμε τη γλώσσα της αλήθειας, δεν κρύβουμε τίποτε» σημείωσε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός απαντώντας κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου σε ερωτήματα της παράταξης «Δρόμος Ανατροπής για τη Θεσσαλία» με θέμα «Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και παρατυπίες στο έργο «Παρακάμψεις Αρτεσιανού – Ριζοβουνίου στην Ε.Ο. Καρδίτσα - Τρίκαλα».

Ο κ. Αγοραστός αναφέρθηκε στη σωρεία προβλημάτων που αντιμετώπισε η Περιφέρεια από τη στιγμή που παρέλαβε τον Ιούλιο του 2011 το έργο, λέγοντας χαρακτηριστικά τα εξής:

«Δεν πρέπει σε ανθρώπους με ηλίθιες απόψεις να δίνουμε την ικανοποίηση της οργής μας. Εμείς μιλάμε τη γλώσσα της αλήθειας, δεν κρύβουμε τίποτε. Δεν τρέφουμε υστεροβουλίες και πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε αυτό. Δίνουμε μαθήματα δημιουργικής ανατροπής στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση και δεν θα επιτρέψω στον εαυτό μου να παρασυρθώ από την οργή του δικαίου ή οτιδήποτε άλλο απέναντι σε ανθρώπους που έχουν άλλα στο μυαλό τους.

Η Περιφέρεια ανέλαβε το έργο αυτό 1η Ιουλίου του 2011. Η σύμβαση όμως είχε υπογραφεί το 1/10/2010. Από τότε λοιπόν μέχρι την 1/7/2011 γιατί δεν ψάξατε να δείτε τι γίνεται; Ή δεν το γνωρίζατε ή το αποκρύψατε. Τι θέλατε να αποκρύψετε με αυτό;

Μέχρι 1/7/2011 δεν είχε γίνει τίποτε. Ο εργολάβος ζητούσε να φύγει από το έργο και έκανε συνεχώς αιτήσεις διακοπής των εργασιών, γιατί μέχρι εκείνη τη στιγμή υπήρχαν προβλήματα.

Βρεθήκαμε σε ένα δίλλημα: ή θα έπρεπε να βρούμε τρόπο να συνεχίσουμε το έργο ή σταματήσει χωρίς να έχει καμία πιθανότητα να ενταχθεί στο μέλλον σε άλλο δημόσιο  πλαίσιο στήριξης και να υλοποιηθεί. Τότε εμείς τα είχαμε πει αυτά, τα είχα πει τον Ιούλιο του 2011 προκαλώντας σύσκεψη με τις τεχνικές υπηρεσίες της πρώην νομαρχίας Καρδίτσας που είχαν κάνει τη μελέτη και το κτηματολογικό των απαλλοτριώσεων. Κανείς δεν αναλάμβανε το έργο γιατί παραδέχθηκαν ότι υπάρχει πρόβλημα στη μελέτη.

Δεν υπήρχαν απαλλοτριώσεις. Πώς εντάχθηκε ορθά το έργο το 2010 χωρίς καμία απαλλοτρίωση; Οι μελέτες είχαν πρόβλημα οι μελέτες στο Αρτεσιανό, όπου έδειχναν το δρόμο μέσα στο νερό.

Δεν υπήρχε καμία διαδικασία μετατόπισης των δικτύων κι επειδή είστε από εκεί θα πρέπει να ξέρετε ότι η μορφολογία του εδάφους εκεί, ναι μεν το χειμώνα επιτρέπει τις εργασίες γιατί υπάρχουν πολλά νερά, αλλά το καλοκαίρι αυτό δεν είναι εφικτό γιατί πρέπει να ποτίσουν και οι αγρότες.

Κατά την έναρξη των εργασιών δεν υπήρχε η κήρυξη της απαλλοτρίωσης με  συνέπεια διαθέσιμο μέτωπο εργασιών,  μόνο των  δημοτικών  εκτάσεων  των δύο παρακάμψεων.

ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ: 

H κήρυξη των απαλλοτριώσεων ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2010 , όμως προέκυψαν μεγάλες διορθώσεις στο κτηματολόγιο , οι οποίες και ολοκληρώθηκαν  από τον φορέα διαχείρισης της μελέτης (πρώην Ν.Α Καρδίτσας και νυν Δ.Τ.Ε /ΠΕ Καρδίτσας  ) τον Ιούλιο 2012 . Η κήρυξη απαλλοτρίωσης  από το Περιφερειακό Συμβούλιο  έγινε    τον Αύγουστο 2012 η οποία τροποποιήθηκε λόγω ασαφειών νομοθεσίας απαλλοτριώσεων σε εφαρμογή του Νόμου<< Καλλικράτη >>  με την αρ. Απόφαση 81/8/15-4-2013  του Περιφερειακού Συμβουλίου   Θεσσαλίας η οποία και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 151/29-04-2013 . Η δικάσιμη προσωρινής τιμής μονάδος ορίσθηκε στις 9-1-2015 με αναβολή  στις 11-12-2015.

Παρά την καθυστέρηση της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων  η απόδοση των ιδιωτικών εκτάσεων στον ανάδοχο έγινε με την διαδικασία της επίταξης και της συναίνεσης των ιδιοκτητών από τον Οκτώβριο του 2012  ( αρ. Δ12/5349/2-10-2012 απόφαση της Δ12,).

Από την έναρξη της σύμβασης εντοπίστηκαν προβλήματα στην εφαρμογή της εγκεκριμένης μελέτης του έργου, που αφορούσαν κυρίως τη θεμελίωση τμήματος της οδού λόγω ύπαρξης υψηλού υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα και ξεκίνησαν οι διαδικασίες τροποποίησης της μελέτης προκειμένου να αντιμετωπιστούν. Εκπονήθηκε επιπλέον γεωτεχνική μελέτη που τεκμηρίωνε το μέγεθος του ανωτέρω προβλήματος.

Παράλληλα με ενέργειες της, η ΔΕΚΕ Θεσσαλίας ξεκίνησε την διαδικασία μετατόπισης των δικτύων ΔΕΗ, ΟΤΕ και ύδρευσης που βρίσκονταν στο εύρος κατάληψης του έργου.

Στις 19-5-2011 υποβλήθηκε από τον ανάδοχο στη Δ.Ε.Κ.Ε. Θεσσαλίας, αίτηση διάλυσης της σύμβασης, με την αιτιολογία ότι δεν έχουν κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις του έργου και ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο μέτωπο εργασιών, η οποία στις 25/5/2011 απορρίφθηκε με (αρ. πρωτ. 1408/53938(σχετ.1358/52529)/24-05-2011) απόφαση της Δ.Ε.Κ.Ε. Θεσσαλίας και κρίθηκε ασύμφορη για το Δημόσιο διότι θα έπρεπε να καταβληθεί αποζημίωση στον ανάδοχο.

Στις 6/6/2011 υποβλήθηκε ένσταση από τον ανάδοχο κατά της ανωτέρω πράξης της ΔΕΚΕ, η οποία στις 1/8/2011(αρ. πρωτ. 741/1-8-2011) απορρίφθηκε από τη ΔΔΕ Θεσσαλίας.

Στις 24-10-2011 έγινε αίτηση θεραπείας του αναδόχου προς τον υπουργό ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ., για το ίδιο θέμα, η οποία απορρίφθηκε σιωπηρά.

Συμπερασματικά ο ανάδοχος από την αρχή του 2011 είχε τη δυνατότητα εκτέλεσης εργασιών, τις οποίες και εκτελεί μέχρι και σήμερα, όμως με πολλές δυσχέρειες, οι οποίες οφείλονται:

·      Στις απαλλοτριώσεις

·      Στις μετατοπίσεις δικτύων ΟΚΩ (ΔΕΗ, ΟΤΕ αλλά παράλληλης εργολαβίας για τη μετατόπιση δικτύου Ύδρευσης)

·      Στις αλλαγές της μελέτης για την αντιμετώπιση κατασκευαστικών προβλημάτων

·      Στη μορφολογία της περιοχής των εκτελούμενων έργων, με υψηλό υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα του χειμερινούς μήνες και τους καλοκαιρινούς μήνες οι κατακλιζόμενες αποστραγγιστικές τάφρους που χρησιμοποιούνται ως αρδευτικές για τις καλλιέργειες της περιοχής οι οποίες διέρχονται από το εύρος κατάληψης του έργου.

Για την αντιμετώπιση κατασκευαστικών προβλημάτων του έργου, για τη θεμελίωση της οδού, αλλά και την κατασκευή παράπλευρου δικτύου στην παράκαμψη Αρτεσιανού καθ’ ότι η υπό κατασκευή οδός απέκλειε την πρόσβαση στις παρόδιες ιδιοκτησίες, που δεν προβλεπόταν καθόλου από την αρχικώς εγκεκριμένη μελέτη, απαιτήθηκαν τροποποιήσεις της εγκεκριμένης μελέτης του, οι οποίες επέφερε αύξηση των ποσοτήτων χωματουργικών εργασιών που δεν μπορούσαν να καλυφθούν από την αρχική σύμβαση του έργου.

Η Υπηρεσία έκρινε συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο την πρόταση σύναψης Συμπληρωματικής Σύμβασης για του κάτωθι λόγους:

1.    Την μεγάλη έκπτωση της εργολαβίας (μέση τεκμαρτή έκπτωση 48,52%)

2.    Την αποφυγή της διάλυσης της Αρχικής Σύμβασης με υπαιτιότητα του Κυρίου του έργου και κατά συνέπεια καταβολή αποζημίωσης στον Ανάδοχο.

3.    Η δημοπράτηση νέου έργου για τις υπολειπόμενες εργασίες θα κόστιζε επιπλέον του ποσού της Σ.Σ. στο Ελληνικό Δημόσιο, λόγω της  αλλαγής των προδιαγραφών των ενσωματούμενων υλικών και λόγω αλλαγής των Ενιαίων τιμολογίων των Δημοσίων Έργων

4.    Δεν υπήρχε δυνατότητα διαχωρισμού των εργασιών της υφιστάμενης και νέας εργολαβίας.

5.    Η εκκαθάριση διαλυθείσας εργολαβίας και η επαναδημοπράτηση της, μέχρι την εγκατάσταση του νέου αναδόχου, θα απαιτούσε παύση εργασιών. Ενώ μέχρι την έγκριση της Σ.Σ. ο ανάδοχος εκτελούσε παράλληλα εργασίες, έστω και με μειωμένο ρυθμό.

Η σύναψη της Σ.Σ. του έργου κρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο με διαδικασία που διήρκησε 1 χρόνο , ώστε στις 2/12/2013 να υπογραφεί η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση του έργου, με συνολική δαπάνη 2.360.000,00.

Συμπερασματικά ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα υλοποίησης του έργου από τις 2/12/2013.

Για όλους του παραπάνω λόγους απαιτήθηκαν οι παρατάσεις του έργου, με τελική ημερομηνία περαίωσης εργασιών, την 31/10/2015 και δυνατότητα επέκτασής της ως την 31/12/2015, όπου λήγει το τρέχον χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ). Για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου εντός του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, η Υπηρεσία εφαρμόζει την ισχύουσα νομοθεσία (Εντολές επίσπευσης εργασιών, Ειδικές Διαταγές, ….).

Σχετικά με τα προσκομιζόμενα υλικά από τον ανάδοχο που ενσωματώνονται στο έργο(όπως τα αναφερόμενα υλικά από το έργο στο Φανάρι), η Υπηρεσία τα ελέγχει με εργαστηριακούς ελέγχους ως προς την καταλληλότητά τους, ενώ η εξεύρεση των πηγών λήψης υλικών και η εξασφάλιση των απαιτούμενων αδειών για την χρήση τους, είναι αποκλειστικά στην ευθύνη του αναδόχου, σύμφωνα με τις συμβατικές του υποχρεώσεις (Ε.Σ.Υ. του έργου).

Επίσης η ποιότητα κατασκευής συνολικά του έργου τεκμηριώνεται από εργαστηριακούς ελέγχους που συνοδεύουν όλες τις φάσεις κατασκευής του καθώς και από τους εργαστηριακούς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν (  2 φορές ) και από τον  ανεξάρτητο φορέα ΕΣΠΕΛ που κατέταξε το έργο στην κατηγορία i χωρίς παρατηρήσεις.

Όσο αφορά τον έλεγχο των συνθηκών εργασίας, τους εργαζόμενους και την καταλληλότητα των μηχανημάτων που απασχολούνται στο έργο, αρμόδια Υπηρεσία είναι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, από το οποίο, γνωρίζοντας ότι έχει πραγματοποιήσει ελέγχους στο έργο, ζητήθηκαν με έγγραφό μας (4098/4-7-2013) τα αποτελέσματα των ελέγχων του, τα οποία δεν μας κοινοποιήθηκαν ποτέ.

Όσο αφορά τους απλήρωτους εργαζομένους του έργου, τους οποίους κι εμείς γνωρίζουμε από τα δημοσιεύματα, έχουν απευθείας συναλλαγή με υπεργολάβο του αναδόχου του. Η Υπηρεσία μας δεν δύναται να εμπλακεί στην πληρωμή τους, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Έχουν όμως γίνει επανειλημμένες συστάσεις στον ανάδοχο του έργου για τον υπεργολάβο του και την τακτοποίηση των τυχόν οικονομικών του εκκρεμοτήτων.