πρωτ. Αθανασίου Τύμπα, Θεολόγου – Μουσικού

Με την ευλογία και την φροντίδα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Τρίκκης και Σταγών κ.κ. Χρυσοστόμου, προέδρου της Σχολής, στα μαθήματα της Σχολής που είναι η Ψαλτική τέχνη, στοιχεία  Ευρωπαϊκής μουσικής, η Λειτουργική, ιστορία της Βυζαντινής μουσικής και το Τυπικό προστέθηκε και το μάθημα της Ορθοφωνίας. Το μάθημα αυτό προστατεύει το πολυτιμότερο όργανο του ανθρώπου που είναι ή φωνή του.
Όταν ένας ψάλτης ή ένας τραγουδιστής δεν αναπνέει σωστά την ώρα που ψέλνει ή τραγουδά ή φωνάζει περισσότερο από όσο πρέπει και κουράζει τις χορδές του, τότε υπάρχει ο κίνδυνος να νοσήσουν οι φωνητικές χορδές και να αποκτήσουν κάλλους ή πολύποδες. Ακούμε συχνά ότι κάποιος ψάλτης ή ακόμη και κάποιος διδάσκαλος ή καθηγητής στο γυμνάσιο να έχει κάνει κάποια εγχείρηση στην περιοχή του λαιμού. Το πιο σημαντικό για έναν ερμηνευτή, είναι η αντίληψη και η σωστή χρήση της φωνής. Δεν αρκεί το ταλέντο και οι μουσικές γνώσεις για να αναδείξουν ή να προστατέψουν μια φωνή.
Το σημαντικότερο όμως είναι πως η κακή χρήση της φωνής προκαλεί δυσφορία στο ακροατήριο και μη αντίληψη των ύμνων που ψάλλει ο ερμηνευτής. Είναι πραγματικά τραγικό μέσα στην Εκκλησία να μην μπορούμε να κατανοήσουμε τους ύμνους γιατί ο ψάλτης, που είναι ο αντιπρόσωπος του λαού, δεν προφέρει σωστά τις λέξεις του ποιητικού κειμένου των μεγάλων υμνωδών και πατέρων της Ορθοδοξίας μας, όπως είναι ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ο Ρωμανός ο μελωδός και τόσοι άλλοι σπουδαίοι υμνωδοί.
Το μάθημα της ορθοφωνίας θα διδάσκει κάθε Παρασκευή 5 έως 6.30 το απόγευμα ο μουσικολόγος και διπλωματούχος της Βυζαντινής Μουσικής κ. Χρίστος Μοδέστου, πρωτοψάλτης του Ιερού Αγίας Παρασκευής Φλαμουλίου. Ο κ. Μοδέστου είναι εκτός από Πρωτοψάλτης και γνωστός έντεχνος τραγουδιστής στην Πόλη των Τρικάλων από τις συναυλίες του σε διάφορες μουσικές σκηνές της πόλεως αφιερωμένες στην σύγχρονη ποίηση, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Μάνο Χατζηδάκη, τον Μάνο Λοΐζο και πολλούς άλλους συνθέτες του Ελληνικού τραγουδιού.
Όσοι μαθητές ή μαθήτριες της Σχολής ή Ιεροψάλτες της Ιεράς μας Μητροπόλεως επιθυμούν μπορούν να παρακολουθήσουν το  μάθημα δωρεάν.
Τελειώνουμε την αναφορά μας στην ορθοφωνία με ένα όμορφο κείμενο του Αγίου Παϊσίου: «...τι γλυκά "γυρίσματα" έχει η βυζαντινή μουσική! Άλλα λεπτά σαν το αηδόνι, άλλα σαν απαλό κυματάκι, άλλα δίνουν μια μεγαλοπρέπεια. Όλα αποδίδουν και τονίζουν τα θεία νοήματα. Όμως σπάνια να ακούσεις αυτά τα όμορφα γυρίσματα. Οι περισσότεροι που ψέλνουν τα λένε λειψά, κουτσουρεμένα, καλουπωμένα. Αφήνουν κενά, τρύπες! Και το κυριότερο, τα λένε χωρίς τόνο. Απορώ, δεν έχουν οξείες αυτά τα βιβλία τους; Σαν τη σημερινή γραμματική είναι χωρίς τόνους, χωρίς οξείες; Τελείως ρηχά τα λένε. Άλλοι τα πάνε ίσια, λες και πέρασε οδοστρωτήρας και τα ισοπέδωσε όλα! "Πα-νη-ζω, πα-νη-ζω", πανίζουν-πανίζουν τον φούρνο και ψωμί δεν βγάζουν! Άλλοι πάλι τονίζουν χωρίς καρδιά και τσιρίζουν. Άλλοι τα τονίζουν όλα δυνατά, τα λένε όλα ίσια, όλα καρφωτά, και νομίζεις χτυπούν καρφιά με το σκεπάρνι. Δεν σε ξεσηκώνουν εσωτερικά• δεν σε αλλοιώνουν. Ενώ, πόσο γλυκιά είναι η καθαρή βυζαντινή μουσική! Ειρηνεύει, μαλακώνει την ψυχή. Η σωστή ψαλμωδία είναι το ξεχείλισμα της εσωτερικής πνευματικής καταστάσεως. Είναι θεία ευφροσύνη! Δηλαδή ευφραίνεται η καρδιά από τον Χριστό και με καρδιά ευφρόσυνη μιλάει ο άνθρωπος στο Θεό. Όταν συμμετέχει κανείς σ' αυτό που ψάλλει, τότε αλλοιώνεται, με την καλή έννοια, και ο ίδιος και οι άλλοι που τον ακούνε...».